Amazon scamt zijn klanten met een ongewenst Prime abonnement

amazon-prime-logoAmazon heeft zich de laatste jaren in diverse landen tot grootste internethandelaar ontwikkelt. Het grote aanbod, goede prijzen en ogenschijnlijke goede service naar zijn klanten hebben hiervoor gezorgd. Helaas lijkt er aan deze laatste factor een einde te zijn gekomen, zo blijkt uit de talloze klachten over de amazon prime abonnementen die het internet de laatste tijd vullen .

Wat is Amazon Prime?

Amazon Prime is een abonnementsdienst van Amazon. Gelanceerd in 2007: Amazon Prime is jaarlijks terugkerende abonnementsdienst die gebruikers ongelimiteerd toegang tot een verzamling films, muziek en e-books biedt voor een jaarlijks (soms maandelijks) bedrag. De diensten varieren van ongelimiteerd muziek streaming tot snelle (en vaak gratis) levering van je bestellingen op Amazon. Een prime abonnement is gebonden aan een bepaald land, dus je Prime abonnement voor je Amazon.com (USA) account is niet geldig op Amazon.de (Duitsland).

Niks mee mee zou je zo zeggen. Ze bieden veel (bij sommige abonnementsvormen nog meer dan boven beschreven) voor een acceptabele jaarlijkse prijs. Alleen de manier waarop ze deze abonnementen aan de man brengen is ronduit misleidend te noemen:

Hoe verkoopt Amazon zijn Prima abonnement?

Amazon biedt allereerst zijn abonnementen aan op een normale manier waarbij er keuze wordt gegeven tussen het type abonnement en de prijzen duidelijk worden vermeld.

Daarnaast, en ik verwacht dat dit de grootste groep verkopen betreft, heeft amazon een ordinaire truuk bedacht waarmee het zijn klanten, zonder hierover duidelijk te communiceren,  tijdens het aankoopproces van een prime abonnement voorziet. Hoe gaat dit in zijn werk?

Tijdens het bestellen van producten krijg je de optie  “FREE Two-Day
Shipping
” of iets in die trant.  Er staat een link achter genaamd “amazon prime”. Indien je voor deze bezorgoptie kiest ga je automatisch een “prime trial” abonnement aan, die zich na één maand automatisch omzet in een jaarlijks verlengend prime abonnement.

Tijdens het gehele bestel én betaal-traject wordt er nergens melding gemaakt van deze additionele kosten. Velen, zoals het internet laat zien komen hier pas maanden later achter, nadat ze hun creditcard afschriften controleren.

Ook op andere manieren, waaronder via hun video en muziekdienst(en) weten ze velen prime abonnementen aan te smeren, zonder dat de consumenten het zelf doorhebben.

Hoe zeg je je prime abonnement op?

Opvallen is dat één van de eerste secties in het “help” onderdeel op de amazon.com site de vraag behandelt “waarom heb ik een afschrijving van 99 dollar van mijn creditcard? ” Dit bevestigt dat Amazon meer dan op de hoogte is van de onduidelijke manier van abonnementenverkoop.

De simpelste manier om onder je abonnement uit te komen is het opzeggen binnen de trial termijn.  Log in je amazon account en ga naar Manage Prime Membership .

En kies een van de volgende opties:

  • Om een reeds (deels) betaald Amazon Prime abonnement te beëindigen: klik op End membership.Let op: Betalende gebruikers die nog geen “Amazon Prime eligible order” hebben geplaatst kunnen een volledige terugbetaling van het abonnementsgeld krijgen. Indien er wel reeds gebruik is gemaakt van de amazon prime diensten, dan is het niet meer mogelijk een volledige terugbetaling te krijgen.
  • Om een proefabonnement te beëindigen klik je op Do not continue.

Een andere simpelere optie is contact te zoeken met de support afdeling via de chatfunctie (je wordt over het algemeen direct aan een medewerker gekoppeld) en hier je verzoek neer leggen.

 

Let op: je kunt amazon prime abonnementen in verschillende landen hebben lopen (bv op amazon.com en op amazon.de. Hierdoor kun je dus meerdere abonnementen tegelijk hebben. Ook kan het daarom zo zijn dat je op amazon.com geen prime abonnement hebt, maar dat je moet inloggen op bijvoorbeeld de Duitse versie om je prime abonnement op te zeggen).

Andere haken en ogen?

Na zelf (via de chatfunctie) mij af te hebben gemeld voor de prime abonnementsdiensten én specifiek gevraagd te hebben of er geen andere (proef)abonnementen liepen (met als respons: nee zeker niet), kreeg ik uit het niets 2 weken later wéér een email waarin stond dat mijn prime abonnement ingegaan was.  Zelf was ik in die 2 weken niet meer op amazon.com geweest. Érg vreemd allemaal, ik heb in ieder geval besloten al mijn creditcards en betalingsgegevens uit mijn account te verwijderen. Een volgende aankoop bij amazon.com zal ik in de toekomst 3x heroverwegen!

15 Comments

  1. Ik heb vandaag zelfde probleem, iets besteld via Amazon.de en bij het artikel stond bij “prime”, na een dag ging ik kijken op mijn rekening en zie dat twee bedragen zijn afgeschreven, namelijk een bedrag voor het artikel die ik gekocht heb en een bedrag van 92 euro voor het abonnement prime.

    Ik heb gelijk op mijn account van Amazone de prime abonnement gestopt en mijn creditkaart verwijdert en ik hoop dat ik een bedrag terugkrijg van die abonnement.

    Vanaf heden heb ik tegen Amazone, daaaag, ik zal niet meer bestellen via Amazone.

    • hoe zeg je het abonnement dan op? ik zie echt nergens die mogelijkheid. of een adres/e-mail adres waar ik naar toe kan mailen.
      bij mij schrijven ze nu elke maand €3.99 af voor prime abonnement.
      waar ik na een bestelling opeens lid van schijn te zijn.

      • Nel heb je dit probleem al opgelost? Want ik heb het zelfde probleem en zou graag willen weten hoe ik hier van af kom!

      • He nel ik heb het zelfde probleem hoe kan ik het opzeggen

  2. Beste, ik het hetzelfde probleem. Ik heb zelfs niets besteld en merk dat er 3,99 euro wordt in mindering gebracht op mijn rekeningnummer. Is het bij jou inmiddels opgelost en hoe heb je dat gedaan?

  3. Ook ik heb een ongewenst prime-abonnement opgelopen bij een bestelling via Internet. Als ik inlog bij amazon om dat prime abonnement te verwijderen krijg ik de melding dat ik geen prima member ben. Ik kan dat dus ook niet verwijderen. Weet iemand wat ik dan wel kan doen om er van af te geraken?

  4. Ook hier wordt al 5 maanden doodleuk 3,99 euro afgeschreven. Bij het account staat dat er geen abonnement meer bij Prime is. Toch gaan de afschrijvingen gewoon door.

    Niets mee gedaan/van gebruikt en ik zie nergens contactgegevens, mail of tel.

  5. Ik zie dat AMAZON EU S.A R.L., NIEDERLASSUNG D op 24/07 en ook vandaag 5.99 euro van mijn rekening afgehaald hebben???
    Ik heb niets besteld of gekocht bij Amazon dus hoe kunnen die aan mijn rekening en hoe krijg ik mijn geld terug en stop ik deze gangsterpraktijk?

    • Voila.
      Bij Amazon gaan kijken en daar stond wel degelijk ook in de val gelopen ben en deze shit zonder het te weten geactiveerd heb!
      Heb het opgezegd en al een mail gekregen dat ze het terug zullen storten maar vind dat aan dit soort dingen toch iets zou gedaan mogen worden.
      In ieder geval goed geholpen met de uitleg hier waarvoor mijn dank.

  6. Hallo
    Ik merk ook dat er 3 maal 5,99 EUR van onze rekening gaat naar Amazon Duistsland. Als ik mij heb aangemeld staat er dat ik GEEN Prime member ben dus kan ik mij ook niet uitschrijven. Wij kochten niets bij Amazon en gaven zeker geen toestemming voor domiciliëring.
    Het enige wat ik kon doen is deze domiciliëring annuleren via de bankapp … Heb ook de vraag aan Belfius gesteld hoe dit kan?

  7. bij mij al een jaar lang 2 x 3.99 omdat mijn zoon zich een keer inschreef en zich netjes een week later weer afmeldde. Velen mailtjes gestuurd maar het ging gewoon door .
    Dit moet toch niet kunnen het zijn boeven praktijken. Ze hebben er gewoon mailing aan je woont in Europa dus ga het maar proberen terug te krijgen , NOT.
    Ik snap wel dat jeff bezos de rijkste man van de wereld is , en boef !!!!!!

  8. Hallo allen,

    Mijn zoon is inmiddels ook slachtoffer geworden.
    Weet iemand nu hoe je het abonnement kan opzeggen?
    Via je bank kun je het bedrag laten terug storten maar zie graag dat het abonnement wordt stop gezet.

    Groet,
    Maurice

  9. Ik heb het gevonden!
    Op de amazon.nl site had ik een trial genomen, en binnen een dag weer opgezegd. Hier stond geen abo geregistreerd.
    Maar op de amazon.de site stond mijn trial nog open en inmiddels, maanden later, als abo geregistreerd. Dit meteen stopgezet en een pissige mail gestuurd dat dit geen manier van zaken doen is. Dus; check ook de amazon.nl/de/com sites. Blijkbaar lopen deze niet synchroom

  10. Precies hetzelfde hier heb al een paar keer geprobeerd op de site mijn abonnement op te zeggen maar ze blijven maar geld afschrijven

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2019 Gax.nl Weblog

Theme by Anders NorénUp ↑