Amazon heeft zich de laatste jaren in diverse landen tot grootste internethandelaar ontwikkelt. Het grote aanbod, goede prijzen en ogenschijnlijke goede service naar zijn klanten hebben hiervoor gezorgd. Helaas lijkt er aan deze laatste factor een einde te zijn gekomen, zo blijkt uit de talloze klachten over de amazon prime abonnementen die het internet de laatste tijd vullen .
Wat is Amazon Prime?
Amazon Prime is een abonnementsdienst van Amazon. Gelanceerd in 2007: Amazon Prime is jaarlijks terugkerende abonnementsdienst die gebruikers ongelimiteerd toegang tot een verzamling films, muziek en e-books biedt voor een jaarlijks (soms maandelijks) bedrag. De diensten varieren van ongelimiteerd muziek streaming tot snelle (en vaak gratis) levering van je bestellingen op Amazon. Een prime abonnement is gebonden aan een bepaald land, dus je Prime abonnement voor je Amazon.com (USA) account is niet geldig op Amazon.de (Duitsland).
Niks mee mee zou je zo zeggen. Ze bieden veel (bij sommige abonnementsvormen nog meer dan boven beschreven) voor een acceptabele jaarlijkse prijs. Alleen de manier waarop ze deze abonnementen aan de man brengen is ronduit misleidend te noemen:
Hoe verkoopt Amazon zijn Prima abonnement?
Amazon biedt allereerst zijn abonnementen aan op een normale manier waarbij er keuze wordt gegeven tussen het type abonnement en de prijzen duidelijk worden vermeld.
Daarnaast, en ik verwacht dat dit de grootste groep verkopen betreft, heeft amazon een ordinaire truuk bedacht waarmee het zijn klanten, zonder hierover duidelijk te communiceren, tijdens het aankoopproces van een prime abonnement voorziet. Hoe gaat dit in zijn werk?
Tijdens het bestellen van producten krijg je de optie “FREE Two-Day
Shipping ” of iets in die trant. Er staat een link achter genaamd “amazon prime”. Indien je voor deze bezorgoptie kiest ga je automatisch een “prime trial” abonnement aan, die zich na één maand automatisch omzet in een jaarlijks verlengend prime abonnement.
Tijdens het gehele bestel én betaal-traject wordt er nergens melding gemaakt van deze additionele kosten. Velen, zoals het internet laat zien komen hier pas maanden later achter, nadat ze hun creditcard afschriften controleren.
Ook op andere manieren, waaronder via hun video en muziekdienst(en) weten ze velen prime abonnementen aan te smeren, zonder dat de consumenten het zelf doorhebben.
Hoe zeg je je prime abonnement op?
Opvallen is dat één van de eerste secties in het “help” onderdeel op de amazon.com site de vraag behandelt “waarom heb ik een afschrijving van 99 dollar van mijn creditcard? ” Dit bevestigt dat Amazon meer dan op de hoogte is van de onduidelijke manier van abonnementenverkoop.
De simpelste manier om onder je abonnement uit te komen is het opzeggen binnen de trial termijn. Log in je amazon account en ga naar Manage Prime Membership .
En kies een van de volgende opties:
- Om een reeds (deels) betaald Amazon Prime abonnement te beëindigen: klik op End membership.Let op: Betalende gebruikers die nog geen “Amazon Prime eligible order” hebben geplaatst kunnen een volledige terugbetaling van het abonnementsgeld krijgen. Indien er wel reeds gebruik is gemaakt van de amazon prime diensten, dan is het niet meer mogelijk een volledige terugbetaling te krijgen.
- Om een proefabonnement te beëindigen klik je op Do not continue.
Een andere simpelere optie is contact te zoeken met de support afdeling via de chatfunctie (je wordt over het algemeen direct aan een medewerker gekoppeld) en hier je verzoek neer leggen.
Let op: je kunt amazon prime abonnementen in verschillende landen hebben lopen (bv op amazon.com en op amazon.de. Hierdoor kun je dus meerdere abonnementen tegelijk hebben. Ook kan het daarom zo zijn dat je op amazon.com geen prime abonnement hebt, maar dat je moet inloggen op bijvoorbeeld de Duitse versie om je prime abonnement op te zeggen).
Andere haken en ogen?
Na zelf (via de chatfunctie) mij af te hebben gemeld voor de prime abonnementsdiensten én specifiek gevraagd te hebben of er geen andere (proef)abonnementen liepen (met als respons: nee zeker niet), kreeg ik uit het niets 2 weken later wéér een email waarin stond dat mijn prime abonnement ingegaan was. Zelf was ik in die 2 weken niet meer op amazon.com geweest. Érg vreemd allemaal, ik heb in ieder geval besloten al mijn creditcards en betalingsgegevens uit mijn account te verwijderen. Een volgende aankoop bij amazon.com zal ik in de toekomst 3x heroverwegen!
20/03/2017 at 22:16
Ik heb vandaag zelfde probleem, iets besteld via Amazon.de en bij het artikel stond bij “prime”, na een dag ging ik kijken op mijn rekening en zie dat twee bedragen zijn afgeschreven, namelijk een bedrag voor het artikel die ik gekocht heb en een bedrag van 92 euro voor het abonnement prime.
Ik heb gelijk op mijn account van Amazone de prime abonnement gestopt en mijn creditkaart verwijdert en ik hoop dat ik een bedrag terugkrijg van die abonnement.
Vanaf heden heb ik tegen Amazone, daaaag, ik zal niet meer bestellen via Amazone.
25/02/2018 at 11:49
hoe zeg je het abonnement dan op? ik zie echt nergens die mogelijkheid. of een adres/e-mail adres waar ik naar toe kan mailen.
bij mij schrijven ze nu elke maand €3.99 af voor prime abonnement.
waar ik na een bestelling opeens lid van schijn te zijn.
03/05/2018 at 00:13
Nel heb je dit probleem al opgelost? Want ik heb het zelfde probleem en zou graag willen weten hoe ik hier van af kom!
13/10/2018 at 10:53
He nel ik heb het zelfde probleem hoe kan ik het opzeggen
28/04/2019 at 14:27
Ik had zelfde probleem. Wat een scam! Oplichters!!
02/05/2018 at 15:25
Beste, ik het hetzelfde probleem. Ik heb zelfs niets besteld en merk dat er 3,99 euro wordt in mindering gebracht op mijn rekeningnummer. Is het bij jou inmiddels opgelost en hoe heb je dat gedaan?
22/07/2018 at 04:46
Ook ik heb een ongewenst prime-abonnement opgelopen bij een bestelling via Internet. Als ik inlog bij amazon om dat prime abonnement te verwijderen krijg ik de melding dat ik geen prima member ben. Ik kan dat dus ook niet verwijderen. Weet iemand wat ik dan wel kan doen om er van af te geraken?
30/10/2018 at 10:17
Ik heb hetzelfde, mijn account heeft geen prime maar er wordt wel lidmaatschap afgeschreven van m,ijn creditcard, hoe kan je dan opzeggen?
13/08/2018 at 18:01
Ook hier wordt al 5 maanden doodleuk 3,99 euro afgeschreven. Bij het account staat dat er geen abonnement meer bij Prime is. Toch gaan de afschrijvingen gewoon door.
Niets mee gedaan/van gebruikt en ik zie nergens contactgegevens, mail of tel.
13/08/2018 at 18:03
Kijk eens of je bij Amerikaanse of duitse amazon een abonnement hebt.
23/08/2018 at 18:32
Ik zie dat AMAZON EU S.A R.L., NIEDERLASSUNG D op 24/07 en ook vandaag 5.99 euro van mijn rekening afgehaald hebben???
Ik heb niets besteld of gekocht bij Amazon dus hoe kunnen die aan mijn rekening en hoe krijg ik mijn geld terug en stop ik deze gangsterpraktijk?
24/08/2018 at 09:02
Voila.
Bij Amazon gaan kijken en daar stond wel degelijk ook in de val gelopen ben en deze shit zonder het te weten geactiveerd heb!
Heb het opgezegd en al een mail gekregen dat ze het terug zullen storten maar vind dat aan dit soort dingen toch iets zou gedaan mogen worden.
In ieder geval goed geholpen met de uitleg hier waarvoor mijn dank.
11/09/2018 at 12:10
Hallo
Ik merk ook dat er 3 maal 5,99 EUR van onze rekening gaat naar Amazon Duistsland. Als ik mij heb aangemeld staat er dat ik GEEN Prime member ben dus kan ik mij ook niet uitschrijven. Wij kochten niets bij Amazon en gaven zeker geen toestemming voor domiciliëring.
Het enige wat ik kon doen is deze domiciliëring annuleren via de bankapp … Heb ook de vraag aan Belfius gesteld hoe dit kan?
22/11/2019 at 17:47
Bij mijn moeder (70j) ook sinds juni 2018, 5,99€ per domiciliëring van haar rekening. Zij zit nooit op internet ! Hoe kan dit. Vandaag pas ontdekt en dom stopgezet. Hoe kan dit ?
11/09/2018 at 14:09
bij mij al een jaar lang 2 x 3.99 omdat mijn zoon zich een keer inschreef en zich netjes een week later weer afmeldde. Velen mailtjes gestuurd maar het ging gewoon door .
Dit moet toch niet kunnen het zijn boeven praktijken. Ze hebben er gewoon mailing aan je woont in Europa dus ga het maar proberen terug te krijgen , NOT.
Ik snap wel dat jeff bezos de rijkste man van de wereld is , en boef !!!!!!
24/09/2018 at 18:55
Hallo allen,
Mijn zoon is inmiddels ook slachtoffer geworden.
Weet iemand nu hoe je het abonnement kan opzeggen?
Via je bank kun je het bedrag laten terug storten maar zie graag dat het abonnement wordt stop gezet.
Groet,
Maurice
16/10/2018 at 15:37
Ik heb het gevonden!
Op de amazon.nl site had ik een trial genomen, en binnen een dag weer opgezegd. Hier stond geen abo geregistreerd.
Maar op de amazon.de site stond mijn trial nog open en inmiddels, maanden later, als abo geregistreerd. Dit meteen stopgezet en een pissige mail gestuurd dat dit geen manier van zaken doen is. Dus; check ook de amazon.nl/de/com sites. Blijkbaar lopen deze niet synchroom
13/12/2018 at 14:35
Hier nog een slachtoffer. Ik heb nooit de toestemming gegeven om amazon prime aan te schaffen. Ik heb gewoon ooit iets gekocht bij amazon. Ongelooflijk hoe ze je zomaar beroven. Al 7 maanden ongewenst 5.99 euro van mijn rekening.
Volgens de methode van anna heb ik het eindelijk kunnen stoppen. Bedankt.
17/10/2018 at 04:55
De standaard verzending is hetzelfde als die zogenaamde gratis verzending met daaraan die gekoppelde prime. Dus als je standaard verzending kiest kun je op de eerste plaats al voorkomen dat dat prime gebeuren geactiveerd wordt.
Toegegeven het is een smerige manier van abonnementen aansmeren maar ik verbaas me wel een beetje dat zoveel mensen er in trappen. Dacht dat we met z’n allen ondertussen wel een beetje meer gevoel hadden gekregen voor dit soort fratsen.
23/11/2018 at 15:40
Blijkbaar ben ik dus niet de enige die zich op deze manier heb laten oplichten. Eenmaal iets gekocht op Amazon.de en er wordt nu reeds voor de 3de keer €5,99 van mijn rekening gehaald. Heb ondertussen mijn MasterCard gegevens verwijderd van de Amazon.de site en heb deze kaart bij mijn bank laten vernietigen en een nieuwe besteld. Ik krijg nu een mail van Amazon.de om mijn bankkaartgegevens aan te passen want ze kunnen niet meer aan hun (mijn) geld. Doe ik dit niet, wordt mijn lidmaatschap van mijn ‘Prime-proefperiode’ opgezegd over 10 dagen! Ik weet niet eens wat een ‘Prime-proefperiode’ precies inhoudt!
Vast staat: ik koop nooit meer iets bij Amazon!
06/02/2019 at 13:14
Precies hetzelfde hier heb al een paar keer geprobeerd op de site mijn abonnement op te zeggen maar ze blijven maar geld afschrijven
17/02/2019 at 14:57
Wat een bedriegers zijn dat! Amazon verdient zomaar op een erg bedrieglijke wijze hopen geld op de kap van nietsvermoedende mensen die ooit eens iets besteld hebben via hun site (een paar schoenen in mijn geval!). En dit kan niet drastisch aangepakt worden? Ik heb meteen dat zogenaamde prime abonnement stopgezet wegens pure diefstal en totaal nutteloos! Dan krijg ik van hen een berichtje waarbij ik bedankt wordt voor mijn voorbije “lidmaatschap”! Bij worldonline van mastercard is men ook goed op de hoogte van deze bedriegelijke praktijken en vindt men dat ieder dit maar zelf moet oplossen bij Amazon! Ipv deze pure diefstal een halt toe te roepen!!!
Iemand een idee hoe lang het duurt tegen dat je je geld terugkrijgt???
28/03/2019 at 11:47
Hier hetzelfde iedere maand gaat er geld van mijn rekening af.
Heeft iemand een email waar ik naar toe kan schrijven
Alvast bedankt
Miranda Nelissen
27/04/2019 at 10:43
na een speurtocht op Amazon.com, Amazon.NL en uiteindelijk amazon.de kwam ik er achter wie er via Amazon Prime, Amazon.nl LUX geld van mijn bankrekening afhaalde, al 2x 5.99. dat was dus Amazon.de . Rare praktijken en ik wil mijn 12.98 terug. Ik kan niet vinden hoe. Ik vind het crimineel.
01/07/2019 at 17:05
Ik had hetzelfde probleem en kreeg geen reactie via de engelse site.
Via de amazon.de ging het iets makkelijker in het nederlands en had binnen enkele minuten de toezegging dat het afgeschreven geld terug gestort wordt. binnen 2 weken, ik ben benieuwd
17/05/2019 at 07:07
Bij mij is het nog frappante.
Ik heb een afschrift van Amazon fr terwijl ik daar nog nooit iets besteld heb!
Bestolen voor 49 euro!
Ik heb mijn geld terug geëist.
Indien niet stap ik naar de politie voor diefstal!
27/06/2019 at 16:13
Ik had hetzelfde probleem. Eigenlijk is wat Amazon duitsland hiermee doet klantenbedrog.
Via de klantendienst de situatie uitgelegd en ondertussen de dienst geannuleerd online omdat ik hier nooit gebruikt van gemaakt heb. Ze hebben spoedig geantwoord dat ze me gingen terugbetalen voor toch wel 7 maanden! dus 7*5,99.
Dus gewoon een mail sturen en niet meteen moord en brand schreeuwen op een internet forum. dan is het zo opgelost
01/07/2019 at 15:37
Bij mij ook 3x € 5.99 via visa. Die zeggen dat je hèt zelf moet oplossen en je kunt niet storneren zoals bij de Nederlandse banken. Zitten zij ook in het complot.
18/11/2019 at 16:33
Zoals bij Bastien is opzeggen van AMAZON-Prime vlot verlopen. Er was reeds 7 opeenvolgende maanden 5,99 EUR van mijn MasterCard rekening gehaald zonder dat ik (bewust) een abonnement had genomen. Er werd wel maar 6x 5,99 EUR terugbetaald met de melding: “Helaas is het niet mogelijk om een terugbetaling te regelen voor de lidmaatschapskosten van meer dan 6 lidmaatschapsperiodes geleden”. De terugbetaling verscheen als een positief bedrag op mijn MasterCard afrekening.
10/12/2019 at 13:09
Hallo,
Ook bij mij houdt Amazon Duitsland 5,99€ af per maand. Nu reeds 2x gebeurd! En ook ik weet niet waarom…. want ik heb blijkbaar geen prime abonnement. (zoals ook velen voor mij hierboven constateerden)
Ik heb terugbetaling gevraagd van de afgehouden gelden (en om stopzetting ervan gevraagd) en hen de vraag gesteld waarom zij deze gelden afhaalden. Ik ben benieuwd!
11/12/2019 at 17:16
Ik zat ook met het probleem dat ik een account had en hier maandelijks bedrag afging. Nu vond ik nergens een abonnement via e-mail adressen zowel op nl de en com. Ingelogd via mijn telefoon nummer en hier stond dus wel op dat ik een abonnement had afgesloten. Dus dit onmiddellijk stop gezet.
12/12/2019 at 12:13
Abonnement via website opzeggen gaat heel snel en je krijgt ,Ik tenminste , snel antwoord.
Kreeg dat antwoord via email adres “Prime@amazon.de ” wellicht dat degene die problemen heeft hier aan mail naar toe kan sturen om het probleem op te lossen.
18/02/2020 at 18:06
Ik heb deze week eveneens vastgesteld dat ik reeds tweemaal iets meer dan 5 euro moest betalen voor member lidgeld… terwijl ik bij mijn weten me nooit heb lid gemaakt van deze prime amazone… serieuze bedriegerij en oplichterij
23/03/2020 at 23:35
Mijn jongste van 16 kan via zijn bankrekening niets zelf betalen toch staat er nu een bedrsg van €5.99 geagendeerd. Hij heeft geen idee waar het vandaan komt maar ik kan dus ook nergens iets vinden om het te blokkeren of op te zeggen
28/03/2020 at 15:42
Hallo,
Mij is het gelukt voor uit te schrijven.
Ga naar Amazon.de
Je account – inloggen
Je Prime-lidmaatschap beheren
Lidmaatschap en Prime-voordelen nu beëindigen
Daarna nog eens controle of je lidmaatschap is geannuleerd
Annulering bevestigd